Lidls klimatneutrala butik blir först ut att certifieras med nya versionen av BREEAM-SE.
Coop är lanserar en gårdsbutik online där man kan köpa varor som är närproducerade från ett stort antal lokala producenter.
Edblad öppnar till våren ett nytt butikskoncept ”med hög grad av emotionell kundupplevelse”. VD Eva Boding ser stora möjligheter med satsningen.
Sainsbury's har öppnat ett nytt snabbt koncept skapat för stadsmiljöer. Inriktningen är servicehandel, man vänder sig till de som bor och verkar i området.
Vans öppnar en yta som ska fungera som butik – men även som community- och eventyta. Satsningen är en hyllning till den lokala konst- och skatekulturen.
Dagligvarukedjan skapar ett helt nytt koncept där man samarbetar med externa aktörer. Nu står det klart att en deli flyttar in under samma tak.
Amazon har gjort en nystart med sina pop up-butiker som nu ökar i antal igen. Dessutom skruvar man upp takten för ytterligare ett fysiskt butikskoncept.
Xiaomi öppnar inom kort Sveriges första fysiska Mi Store i Westfield Mall of Scandinavia. Till grund för den snabba expansionen finns en offensiv prisstrategi.
Templet sätter fokus på den rumsliga upplevelsen. Man vill utmana synen på vad framtidens fysiska butik kan vara.
Ica har tecknat ett hyresavtal gällande en lokal på 900 kvadratmeter. Anledningen är att man ska öppna en Ica Nära i den nya stadsdelen som nu växer fram.