Det kassalösa konceptet har hittills begränsats till små butiker. Inom kort förväntas butiksytan ökas markant – storleken ska då motsvara en Ica Supermarket.
Lagom till julhandeln har McDonald's öppnat en klädbutik. För första gången gör man merchandise kopplat till varumärket tillgängligt för alla via e-handel.
RETAIL. Muji öppnade nyligen en butik i Stockholm. Nu har man invigt sitt nya – hittills största – flaggskepp där man valt att fokusera på mat och trä.
Under våren 2020 öppnar Chimi Eyewear en ny flaggskeppsbutik i Hufvudstadens fastighet på Kungsgatan i centrala Stockholm.
I Borås vill man under december ta tillfället i akt och göra något positivt av en tom butikslokal. Nu har den byggts om till tomteverkstad.
Butiken utan varor erbjuder stora upplevelser. Väl inne promenerar kunden genom glaciären där ljud av is som spricker hörs. Det är 12 grader kallt.
Efter 21 år i Trollhättan blir Jysk en del av Överby köpcentrum. Den nya butiken erbjuder en helt ny och inspirerande butiksmiljö.
Leksakskedjan Toys”R”Us har återuppstått med ett nytt upplevelsebaserat butikskoncept. Det bygger på samarbeten med två andra kedjor.
Butikskedjan inleder ett samarbete med Instagram. I en pop up-butik i kedjans flaggskepp ska man presentera ett kuraterat urval av varumärken.
Tror på att kunderna behöver inspiration och upplevelser när de shoppar. ”Man kan inte provkrama en nallebjörn hos en e-handlare”, säger Ylva Bengtsson.