Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Lidl utökar satsning på eldrivna transporter. ”Detta gör verklig skillnad”, säger Anna Pärsdotter, logistikchef på Lidl Sverige.
Tack vare ett lokalt initiativ och ny teknik finns en nybyggd butik på 65 kvadrat som erbjuder runt 1 000 artiklar på hyllorna och är öppen dygnet runt.
Under 2021 har Amazon accelererat satsningen på konceptet Fresh. De kommande åren ökar man farten ytterligare och öppnar 260 butiker – i Europa.
Lågpriskedjan har konverterat en befintlig butik till en hybridmodell. Kunden kan plocka åt sig varor och sedan lämna butiken. Trenden med kassalös teknik fortsätter att växa.
Svenska Amazons kunder har blivit dubbelt så många på ett år. Intresset att sälja via marknadsplatser har också fördubblats under samma tidsperiod. Det visar två nya undersökningar.
Bara fyra procent av svenskarna kommer köpa sin första elbil, som drivs enbart av batteri, under 2022. En ny undersökning visar vilket år boomen kommer.
En ny undersökning visar att svenska konsumenter blir irriterade av skiftande prissättning och väljer bort handlare som har olika pris på hemsida och i butik.
Dags att börja ta den virtuella världen på allvar. Nike har förvärvat ett banbrytande företag specialiserat på bland annat virtuella sneakers.
Dagligvarukedjan lanserar kylda paketskåp i bostadsnära områden. Man vill komma närmare kunden och öka flexibiliteten.