Efter snart tre år som kommunikationsdirektör inom Coop Sverige lämnar Olle Axelsson över stafettpinnen till Anna Rasin. "Kommunikationen spelar en viktig roll i förändringsarbetet", säger hon.
Volante förlag går emot trenden och startar en ny, oberoende bokhandel mitt i centrala Stockholm. Den öppnar 26 november med namnet Gamla stans bokhandel.
Black Friday blir allt viktigare för julhandeln när fler butiker och kunder nu anammar den amerikanska traditionen. Och barnfamiljerna ökar sina julklappsinköp. Det visar en årlig julundersökning.
Nu öppnar modekedjan MQ ett fygitalt butikskoncept som bygger på en mix av online och offline. ”Vi vill underlätta för våra kunder”, säger VD Christina Ståhl.
Att komplettera försäljning via återförsäljare med egen e-handel har länge betraktats som en potentiell konflikt mellan varumärkesägare och återförsäljare En ny enkät visar nu på motsatsen.
Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen som snabbt blivit större än den traditionella matkassen.
Lidl lanserar en kampanj där kunderna själva kan påverka priserna på utvalda produkter. Ju mer man twittrar om dem, desto lägre blir priserna.
Digitalisering inom detaljhandeln är så mycket mer än bara e-handel. Nya möjligheter skapas i mötet mellan det digitala och det fysiska. Det är en av slutsatserna i en ny bok i ämnet.
Inför det kommande året syns tre tydliga säkerhetstrender inom detaljhandeln. En av dem är DNA-märkning som spås slå igenom på bred front i svenska butiker och köpcentrum.