Försäljningen i den japanska detaljhandeln steg 3,0 procent i maj 2015.
Nu även i Sverige – de fula frukternas revansch. Coop satsar på utstötta frukter och grönsaker.
Intersport Sverige får en ny majoritetsägare.
En matbutik som hjälper människor i ekonomisk utsatthet och tar tillvara på matsvinn. I höst blir det verklighet då Stockholms Stadsmission i samarbete med Axfood öppnar Nordens första Social supermarket. Axel Johnson är medfinansiär.
I mars 2016 slår Stadium upp portarna till sin nya butik i Krämaren. Butiken på ca 1 500 kvadratmeter får ett av Örebros absolut bästa affärslägen.
Trots att det finns flera länder som kommit längre är Sverige den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig, för att möta kunden på ett sömlöst vis genom sina säljkanaler.
Den amerikanska klädjätten och H&M-konkurrenten GAP kommer i ett försök att få ordning på lönsamheten att stänga ett antal GAP-butiker och samtidigt dra ned på bemanningen på huvudkontoret.
Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och Lantbrukarnas Riksförbund har kommit överens om att införa en frivillig svenskmärkning på mat. Märkningen kommer att kunna användas på alla typer av livsmedel och innehåller tydliga och enhetliga kriterier.