Ocado ska effektivisera Icas e-handel

Ica Gruppen ingår genom Ica Sverige, samarbetsavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado Group PLC. Dagligvarukedjan ska använda bolagets e-handelsplattform och teknologi för högautomatiserade e-handelslager.

Enligt ett pressmeddelande ska Ica Sverige investera cirka 600 MSEK under åren 2018–2022. Detta i en helautomatiserad e-handelslösning, som inkluderar det brittiska e-handelsföretaget Ocados teknologi och e-handelsplattform särskilt utvecklad för dagligvaror. Under 2018 är investeringen cirka 200 MSEK.


Läs även: Varor levereras med självkörande bil


Ocado har en världsledande e-handelsplattform för dagligvaror och har funnits på den brittiska marknaden sedan år 2000. Sedan tidigare har Ocado samarbetsavtal med andra dagligvaruföretag i Storbritannien, Kanada och Frankrike.

– Nu lägger vi grunden för nästa generations e-handelserbjudande och vi får en viktig pusselbit på plats för att förverkliga våra digitala ambitioner för hela Ica Gruppen. Vi har i dag branschens mest effektiva processer för fysisk handel, och genom det här avtalet kan vi skapa de mest effektiva lösningarna även för e-handel, säger Per Strömberg, VD, Ica Gruppen.

Tillväxtmål uppsatta som krav

Ica Sverige kommer under 2021 byta till Ocados e-handelsplattform. Företaget kommer att bygga ett nytt högautomatiserat lager för e-handel i Stockholmsregionen som förväntas vara färdigt under 2022. Avtalet ger exklusivitet i Sverige och de baltiska länderna givet att Ica lever upp till vissa tillväxtmål.


Läs även: Ny robot ger en hjälpande hand på lagret


– Avtalet innebär att Ocado kommer att anpassa sin världsledande e-handelsplattform till Icas affärsmodell med fria handlare. Samtidigt drar vi nytta av att Ocado kommer att fortsätta utveckla sin plattform till sig själva och flera andra ledande dagligvaruföretag, säger Anders Svensson, VD, Ica Sverige.

Handlarna ska äga relationen

– Ica är redan framgångsrika och innovativa, men med Ocados smarta plattform får Ica-butikerna möjlighet att ge ännu bättre service, bekvämlighet och värde till sina kunder. Vår flexibla, skalbara modullösning är unikt väl förberedd för att möta de nya utmaningar som samarbetet kommer att kräva och den kommer att hjälpa Ica att leverera sina online-ambitioner, säger Luke Jensen, CEO på Ocado Solutions.

Avtalet med Ocado förändrar enligt pressmeddelandet inte Ica Sveriges befintliga affärsmodell där varje Ica-handlare äger kundrelationen.


Läs även: Traditionella dagligvarukedjor tappar mark


Bilden visar ett av Ocados automatiserade lager.

Läs även: Fem dagligvarutrender som formar 2018