Servicebutikskedjan 7-Eleven genomgår just nu en digital förvandling i USA. Bland annat testar man en appbaserad lösning för att utöka sitt omnierbjudandet.
Tidigt under året la kedjan en ambitiös plan för att snabba på sina leveranser. Med en ny lösning går man nu från att leverera inom ett par dagar till bara några timmar.
Drop shipping, automation, nya affärsmodeller och disruptiv teknik som ritar om retailkartan. Framtidens detaljhandel är redan här. Här är 15 av våra trendspaningar från året som du definitivt inte bör missa.
Alibaba har skapat ett helt nytt sömlöst dagligvarukoncept. Den nya modellen erbjuder en mer effektiv och flexibel upplevelse. Och hjärtat finns i mobilen.
Dagligvarukedjan har lanserat en självbetjäning för incheckning av onlineordrar. Tjänsten är till för kunder som har beställt varor via click and collect.
KappAhl erbjuder nu sina kunder betalningslösningar via mobilen även i butik. Kunden kan välja att avsluta sitt köp genom att betala via Klarna In-Store, direkt vid köptillfället eller via faktura.
Ledande personer inom såväl Google som Alibaba anser att pure players tid är förbi. Nu är det dags för en av de största onlinefundamentalisterna att krypa till korset. Hållbarhetskonceptet öppnar nu fysiska butiker.
Online-to-offline, pop up-butiker, personaliesring och röststyrning av upplevelsen. Amazon och Calvin Kleins samarbete med fysiska butiker inför julhelgerna rymmer flera intressanta trender.
Mobilen har förändrat detaljhandeln för alltid. Här är fem just nu pågående trender som ger kunden ökad bekvämlighet, mer tillgänglig service och en sömlös butiksupplevelse.
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.