Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.

Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.

Företags sajter och appar allt viktigare

Företags sajter och appar allt viktigare

Digitala kanaler som hemsidor och appar är de viktigaste kanalerna när kunderna är på jakt efter nya produkter. Och omnishoppande är det nya normala. Det visar en färsk undersökning.

Här pressas returtiden till 35 sekunder

Här pressas returtiden till 35 sekunder

Med hjälp av mobilen pressar nu kedjan tiden för att returnera en vara till 35 sekunder. Till en början gäller det varor köpta online, men i början av året ska även varor köpta i butik inkluderas.

Amazon öppnar ny konceptbutik

Amazon öppnar ny konceptbutik

Det pratas om rädslan för Amazon. Den här fysiska butikskedjan har tagit sig an konkurrensen från e-handelsjätten från en helt ny vinkel. Nu öppnar Amazon shop in shops hos kedjan.

”Först och främst bygger vi en community”

”Först och främst bygger vi en community”

Kärleken till cykelsporten är grunden för verksamheten. Varumärket säljer sina produkter online, men man lägger mycket kraft på att bygga fysiska butiker och en stark community.

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

Allt fler e-handelsföretag öppnar fysiska butiker. Men varför? Och vad ska man tänka på? Under Shoptalk Europe samlades tre onlineaktörer som numera även har fysiska butiker. Här är deras erfarenheter.

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut.