Lindex introducerar nu en specifik shop för Instagram. Företagets 140 000 följare kan därmed handla direkt från appen.
Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.
Jetshop lanserar nu tillsammans med Electra Swedens butiksdatasystem, Smart, ett gemensamt erbjudande för mellanstora butiker.
Ökad e-handel har lett till hål i hyllan i de fysiska butikerna. Nu ska kedjan försöka komma tillrätta med problemet genom att se över och minska antalet produkter i sortimentet.
En global undersökning visar att 75 procent av detaljhandelsföretagen fortfarande driver den fysiska verksamheten och onlineverksamheten separat. Man ser det som isolerade silos, inte som en gemensam enhet.
Nu öppnar Ikea sitt Service och Pick up-koncept även i Sverige. Först ut blir en butik vid Enebyängen Handelsplats i Danderyds kommun.
Click & collect har slagit igenom på bred front, inte minst i Storbritannien. Men i takt med att antalet ordrar ökar tar hanteringen också mer tid. Här kan RFID-tekniken komma in som en effektiv lösning.
Kate Hudsons varumärke Fabletics fortsätter att expandera. Nu öppnar man ytterligare en fysisk butik.
Orkla Foods testar nu ett nytt sätt att möta konsumenten och slår upp portarna till "Vårt kök". Ambitionen är ett skapa en mötesplats som ska erbjuda inspiration, mat och en inblick i företagets kärnverksamhet.