Europeiska konsumenter handlar på nättet för att det upplevs som underhållande och för att få bra priser. Mer än varannan konsument anger att onlineupplevelsen påverkar viljan att besöka en fysisk butik. Det visar en ny undersökning som ger en bild av europeisk omnichannel.
Genom en ny lösning kan handlare nu skicka riktade och anpassade erbjudanden till kunder som befinner sig i deras fysiska butiker. Samtidigt möjliggör interaktiva skärmar en mer personlig shoppingupplevelse.
2016 öppnar Skånska Byggvaror fem nya butiker i Sverige. I Malmö, Örebro, Uppsala, Värmdö och Falun.
Butiker som bara har närvaro på nätet kommer att dö ut. Kostnaden för marknadsföring och leveranser tar kål på dem. Vinnaren är den som erbjuder både e-lösningar och fysiska butiker.
Posten öppnar pop up-butiker för att skapa en fysisk kontaktyta där onlinebutiker kan ge mänsklig service och visa upp sina produkter. Varorna hämtas ut på plats eller skickas till valfri adress.
Mobilen fortsätter att leda kunden fram till köp. Bekvämligheten börjar på allvar konkurrera med priset. Och jakten på djup kunskap om konsumenten ställer nya krav på morgondagens rekryteringar. Här är 10 heta trender som kommer sätta tonen i detaljhandeln under 2016.
Ikea i Kanada har nu öppnat den första "Pick-Up and Order"-butiken i landet. Den ligger i centrala Québec och är 3 675 kvadratmeter stor.
Millennials och generation x är viktiga målgrupper för detaljhandeln, och de är dessutom flitiga användare av mobilen. Nu visar en undersökning vad som krävs för att få deras uppmärksamhet. Det är förenkling och bekvämlighet som gäller.
Modekedjan River Island lanserar en ny angreppsvinkel på leveranser när man introducerar Click and Don't Collect på den brittiska marknaden.