Framtidens detaljhandel är personanpassad, bygger på samarbeten och är ännu mer socialt influerad. Det visar en ny rapport från Planet Retail. Läs om de tio trenderna här.
I slutet av 2014 uttalade sig tre VD:ar inom e-handeln om trender inför det kommande året. Nu stämmer vi av utvecklingen med ytterligare några röster från branschen: Patrik Müller, marknadschef på DIBS, och Jonni Harrius, Delivery Manager på Ateles. Hit pekar e-handelstrenderna efter halva 2015.
Detaljhandelns landskap har förändrats drastiskt under de senaste åren. Omnichannel är inte längre en framtidsvision. Konsumenterna rör sig mellan kanalerna och endast två av hundra köper något vid sitt första besök på en webbplats.
Designonline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet, startar fysiska butiker både i Sverige och utomlands.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
Trots att det finns flera länder som kommit längre är Sverige den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig, för att möta kunden på ett sömlöst vis genom sina säljkanaler.
Cerverakedjan stärker nu greppet om sin e-handel.