Optimism hos dagligvaruhandeln

dagligvaruhandeln

Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport visar att dagligvaruhandelns försäljning under andra kvartalet landade på 82,1 miljarder. Det innebär en tillväxttakt på 1,3 procent mätt i löpande priser.

Korrigerat för påsken var tillväxten 2,4 procent. Enligt konjunkturbarometern visar dagligvaruhandeln även en stark optimism framåt. Den goda framtidstron beror på flera faktorer, bland annat att handlarna ser ljusare på försäljningen de kommande månaderna men även att varulagren är låga vilket indikerar en god efterfrågan i butikerna.

Ser positivt på konjunkturläget

Dagligvaruhandlarna har dessutom en mer optimistisk syn på konjunkturläget än sällanköpsvaruhandlarna.

– De senaste kvartalsrapporternas indikationer på en minskad framtidstro hos dagligvaruhandlarna har svängt. Det är glädjande att konjunkturbarometerns framtidsindikator vid julimätningen visade ett starkare läge än normalt och att handlarna ser ljust på försäljningen de kommande månaderna, säger Karin Brynell VD för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Läs mer om hur det gick för dagligvaruhandeln andra kvartalet 2016 vad gäller försäljningsutveckling, prisutveckling, den nya märkningen Från Sverige med mera: Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport Q2 2016.