Den 6 augusti fyller Jysks grundare, Lars Larsen, 70 år. Men det innebär dock inte någon lugn pension. I stället fortsätter Jysks expansion.
”Go’daw, jeg hedder Lars Larsen. Jeg har et godt tilbud til dig.”
Med den frasen blev Lars Larsen hela Danmarks köpman när han 1987 för första gången syntes i dansk TV-reklam för Jysk Bäddlager. Nu heter verksamheten kort och gott Jysk och finns i 50 länder med mer än 2 600 butiker.
Antalet butiker fördubblas
– Man kommer ingenstans genom att vila på lagrarna, så jag föredrar att alltid se framåt och sätta nya, ambitiösa mål. När vi nådde 2 500 Jysk-butiker satte jag ett mål om att fördubbla det antalet. Om vi ska klara oss i konkurrensen om kunderna, kräver det, att vi klarar av att växa så att ännu fler får tillgång till våra bra erbjudanden, säger Lars Larsen.
Läs även: Jysk finns nu i 50 länder
Utöver ägarskapet i Jysk har Lars Larsen också under årtiondena investerat i en rad andra verksamheter, som spänner från detaljhandel och restaurang till golfutrustning och fastigheter.
– Under de senaste åren har jag köpt ett antal spännande företag, som nu har börjat ge avkastning. Jag tycker att det är spännande och givande att hela tiden utveckla något nytt. Så det har jag tänkt mig att fortsätta med, säger Lars Larsen.
Dubai och Irland på tur
Lars Larsens och Jysks ambition att bli en av världens mest utbredda butikskedjor innebär en ständig expansion. I mars öppnade Jysk en butik i Dubai och nu finns långt gångna planer på att öppna en butik på Irland, som ett av de sista länderna i Europa.