Managementkonsulten Per Magnusson har utsetts till ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop. Rollen är ny på Coop och innebär en förstärkning av Coops koncernledning.
Per Magnussons roll blir att stödja och skapa framdrift för de stora förändringar som Coop Sverige AB står inför. Han kommer att jobba med strategi- och affärsutveckling inom alla områden av Coops verksamhet.
En ny affärsmodell implementeras
Vid årsskiftet implementeras en ny affärsmodell för Coop i Sverige och parallellt tas en övergripande affärsstrategi fram för de kommande åren.
– Coop behöver en funktion för att stödja verksamheten i de förändrings- och utvecklingsprojekt som vi kommer att behöva genomföra för att leverera på strategin lönsam tillväxt. Förmågan att arbeta tvärfunktionellt är avgörande för Coops utveckling de kommande åren, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.
Tio år som konsult
Per Magnusson kommer närmast från konsultfirman Cupole Consulting Group. Han har, med sin tid på Accenture, cirka 10 års erfarenhet som managementkonsult.
– Jag känner mig stolt och glad över att få ansluta till Coop. Det är ett företag med ett starkt och respekterat varumärke och med en drygt hundraårig historia, säger Per Magnusson.
Per börjar på Coop den 1:a december. Han rapporterar direkt till VD Magnus Johansson och tar också plats i Coops koncernledning.