Lidl har rekryterat Petra Whitehead som ny press- och PR-ansvarig för verksamheten i Sverige. Petra har många års erfarenhet som PR-konsult och kommunikationsrådgivare.
– Lidl är på många sätt ett drömvarumärke för mig och ett företag där i princip alla de frågor som jag brinner för finns samlade under ett tak; mat och dryck, hållbarhet, handel, fastigheter, kvalitet och samhällsfrågor. Att få komma in just nu, i en extremt expansiv fas känns extra spännande, säger Petra Whitehead, Press- och PR-ansvarig på Lidl Sverige.
Läs även: Lidl satsar på 300 butiker i Sverige
Petra har arbetat med strategisk PR och kommunikation i 16 år med stort fokus på livsmedelsbranschen. De senaste tio åren som frilans med den egna byrån Whitehead PR, som grundare och delägare av PR-byrån OakRiver och som teamchef på H&K Strategies.
Bakgrund inom Coop
På kundsidan har hon haft rollen som presschef på KF Fastigheter och som kommunikatör och pressansvarig på bland annat Coop Sverige.
– Vi befinner oss på en intensiv resa för att stärka vår position och vårt varumärke på den svenska marknaden. Press och PR är en av de grundläggande byggstenarna för att lyckas med detta och Petra kommer ha en nyckelroll i vårt nya kommunikationsteam, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.
Petra tillträdde tjänsten den 1 mars i år och är placerad på Lidls huvudkontor i Solna.