I dagarna släpper Mood nyheten att man satsar på kinesiska turister. Ännu mer intressant: Man satsar på två plattformar som utgör bland de mest disruptiva krafterna inom retail i Kina. Detta bör du ha koll på.
De har redan hittat konceptet som ska rädda den fysiska detaljhandeln. Nu öppnar Alana och Ali en ny butik där sortimentet består av in your face-produkter och tar politisk ställning.
Genom en omfattande satsning på wellness i butiken höjs nu upplevelsen till nya nivåer. Ett rullande pop up-schema med klasser blandas här med handplockade produkter och tjänster.
Inför semestern öppnar en ny pop up-butik på Arlanda. Inriktningen är exklusivt mode för stranden, och bakom butiken står ett varumärke som tar upp kampen mot jättarna.
Europa är förstahandsvalet för internationella kedjors globala expansion. Men världsmetropolen som toppar listan över de hetaste detaljhandelsstäderna hör hemma på en annan kontinent. Det visar en ny studie.
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.
För att lyfta fram sitt breda matutbud lanserar köpcentrumet nu tillfälliga smakprovhytter Här kan kunderna njuta av smakportioner av bland annat quesadillas och minibakelser.
Den helt automatiska butiken är öppen dygnet runt. Det svenska företaget, som öppnade butiken ett år innan Amazon Go, menar att konceptet går att använda med en rad varukategorier.
Köpcentrumet som vi känner det kan vara helt förändrat inom tio år. Det menar man i en ny rapport som har kartlagt fem framväxande tongivande trender.
Samtidigt som dagligvarukedjan rapporterar en kraftigt accelererande onlineförsäljning experimenterar man med hur framtidens fysiska butik kommer att se ut. De två världarna är allt mer sammankopplade.