Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.
Jakten på de bästa talangerna är i full gång. Morgondagens vinnare i detaljhandeln är de som lyckas attrahera rätt människor att anställa, det är allt fler överens om. I den bemärkelsen ligger H&M väldigt bra till, det visar en ny undersökning. Företaget är topp tio bland arbetsgivare i modevärlden.
Under året byggs Kicks butik i Femman om och öppnar åter som flaggskeppsbutik. Ytan hamnar på 1 100 kvadratmeter och butiken blir först med Kicks nya koncept.
Om man klär Hagastaden i ett hus så skulle resultatet kunna bli Life City. Det är åtminstone Atrium Ljungbergs ambition med sitt projekt som byggs över Essingeleden.
Nu accelererar nybyggnationen av köpcentrum i Europa, drygt nio miljoner kvadratmeter kommer att öppnas under 2016 och 2017.
Den 25 april öppnar Tros-Shopen sin nya butik i Sollentuna Centrum. Man erbjuder kunderna ett brett sortiment av natt-, under- och badkläder.
På kort tid har Food Village i Hammarby Sjöstad blivit en favorit bland matälskare. I ett helhetskoncept erbjuder man restaurang, café och saluhall med lokalt producerade råvaror och maträtter. Ytterligare en filial öppnar inne i city under året.
Nu växer företeelsen corporate fashion sig allt starkare. Svenska modeföretaget Aux finns bland dem som nu sätter fokus på företags visuella framtoning i form av personalkläder med modekänsla.
Maria Segergren har utsetts till ny sortiment- och designdirektör samt medlem i KappAhls koncernledning med tillträde i september 2016.