Den amerikanska dagligvarukedjan Whole Foods Market har rört om en del i retail-grytan i år. Kedjans nya koncept 365 by Whole Foods är en av årets största snackisar. Företaget brukar lyftas fram i diskussioner kring hög kvalitet och närproducerat, men också när det gäller mattrender generellt. Nu har kedjan låtit sina experter ta en titt in i spåkulan igen. Här är de tyngsta trenderna man ser gällande sortimentet under 2017.
Onlinebeställningar levereras till största delen via utlämningsställen. Nu lanseras ett smart lås som gör att fler ska kunna få varorna levererade hem. Även om man inte är hemma.
Nya marknadsplatser, geobaserade aktiviteter och teknikbaserade säljkanaler. Här är 16 trender som färgar utvecklingen inom retail det kommande året.
Den franska dagligvarukedjan Carrefour satsar nu på att revolutionera kassafunktionen i sina butiker. Med hjälp av en virtuell kö ska tiden i kassan minimeras. Projektet är en del av en större satsning på innovationer i butik.
Nu lanserar Nike en uppdaterad variant av skorna som Michael J. Fox hade på sig som Marty McFly för trettio år sedan. Ny teknik gör att skon anpassar sig automatiskt efter användaren.
Kedjan har själva haft en hög innovationsnivå såväl i butiker som i strategierna. Nu väljer man att lyfta in startups i en större satsning som innefattar hundratals butiker samt e-handeln.
Apotea.se introducerar som första svenska apotek veganmärkning av det receptfria sortimentet. ”Vi vill underlätta för våra kunder att göra ett medvetet val”.
Kedjan har visat tvåsiffriga försäljningsökningar under flera år. Nu tar man ett nytt steg i sin utveckling och öppnar en egen hotellkedja med uttalat lokal förankring.