Kassafunktionen är en vanlig källa till irritation. Särskilt för den nya teknikdrivna konsumenten som gärna handlar med sin smartphone. Nu vill Ikea snabba på utcheckningen.
Coop startar ett nytt samarbete med blomsterkedjan Plantagen. Under hösten kommer ett antal pilotbutiker startas antingen som en del av eller i anslutning till Coops butiker.
Hur ska man göra för att bli största varumärke bland surfare? Enligt Billabong är det enkelt – man är närvarande i communityn och lyssnar på sina kunder.
Säg hej till butiksroboten. Den kan skanna en hel butik på en timme, analysera disponeringen och sedan leverera förslag på den ultimata placeringen av produkterna.
Skansen går från att vara återförsäljare av svensk design och hantverk till att ävenbli producent och grossist.
I dag öppnas en helt ny mötesplats tillägnad produktutveckling och innovation. Konceptet är en blandning av öppen testverksamhet, lunchrestaurang och butik.
I sommar levererar Hemglass även hamburgare, kolsyrepatroner, kladdkaka och hundglass. Och man inleder även en större satsning på e-handel.
Harvey Nichols har höjt ribban för hur en modeavdelning kan se ut. Med en helt ny butiksdisponering, stylister, skräddare, barberare och dessutom en barservering signerad Wallpaper tar man shoppingupplevelsen till nästa nivå. Och den som vill kan shoppa virtuellt.
Tidigare i år femdubblade Max utbudet av vegetariska alternativ genom lanseringen av Green-familjen. Nu tar hamburgerkedjan nästa steg för att bli mer klimatsmart och öppnar en helt vegetarisk restaurang.
Samarbeten fortsätter att vara en av årets starkaste trender. Nu inleder Åhléns ett samarbete med juice- och kafékedjan Joe & the Juice på några av sina större varuhus.