Retail 2025
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2025/02/retail_2025_omslag_750.jpg)
Trendrapport från Handelstrender
Retail 2025 – Åtta tongivande trender
Lågprishandeln, som är hetare än någonsin, bygger på att vara optimerad, effektiv och fokuserad. Det är ingredienser som även stämmer överens med den butiksupplevelse konsumenten söker i allt större utsträckning – oavsett prisnivå och kategori.
Butiken stärker just nu sin ställning, speciellt i generation Z. Men den kämpar fortfarande med friktion som leder till att försäljning uteblir. Bland annat handlar det om långa köer, trånga utrymmen och svårigheter att hitta produkter. Den digitala handeln har bidragit till att öka förväntningarna även på den fysiska butiken.
Trenderna vi ser just nu handlar till stor del om att skapa en mer effektiv, friktionsfri och faktiskt roligare detaljhandel. Det är dessa trender vi har sammanställt i denna rapport.
Anders Warma Faring
Huvudredaktör
I den här trendrapporten lyfter vi fram de trender som vi på Handelstrender tror kommer påverka detaljhandeln mest under året. Det är gott om sådana spaningar där ute – men i Context #18 hittar du trender som är väl förankrade i vad som faktiskt sker just nu. Som Expert-medlem kan du läsa rapporten kostnadsfritt. Den går också bra att köpa separat via länken nedan.
Exempel på vad rapporten innehåller
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2025/02/retail_2025_exempel_11_.jpg)
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2025/02/retail_2025_exempel_13_.jpg)
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2025/02/retail_2025_exempel_20_.jpg)