Ica har rekryterat Oskar Jakobsson, Chief Product Officer på retail tech-bolaget Ombori. Han lämnar företaget för en roll som Director of Customer Solutions inom Digital & Teknologi på Ica. Siktet är inställt på marknadens bästa kundupplevelse.
Oskar Jakobsson har lång erfarenhet av detaljhandel och har bland annat arbetat nio år inom Systembolaget och ansvarade då för kund-, medarbetar- och butikslösningar.
Inom H&M var han ansvarig för företagets butikslösningar globalt, men även under en period som ansvarig för kund- och butiksinnovation.
Kommer tillbaka till kundsidan
På Ombri har han under sina tre år på bolaget utvecklat företagets produktportfölj och erbjudande.
– Det ska bli mycket roligt att komma tillbaka till kundsidan och driva långsiktig förändring. Ica är en fantastisk kedja och butiksupplevelsen bland de bättre matbutikerna jag sett i världen, säger Oskar Jakobsson.
Snygga och effektiva butiker
Han tilltalas av upplägget med lokala handlare och entreprenörer som kan sina kunder, sin butik och sitt område.
– Det borgar för bra kundupplevelse och engagemang i varje kundmöte, men även snygga och effektiva butiker. Jag hoppas att jag med mitt ledarskap, mina 20 år inom retail och nu tre år som leverantör, kan tillföra delar som tar Ica framåt på vår viktiga resa att skapa marknadens bästa kundupplevelse.
Oskar Jakobsson tillträder sin nya roll 1 april.