Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.
Det pratas mycket om personalisering. Men är det bara ett buzzword eller finns det något att ta till sig? I Retail Customer Experience dyker man ner djupare i ämnet – och kommer fram till sju genomförbara strategier.
Läs även: Detaljhandeln går mot extrem personalisering
Man konstaterar dock att den som vill bygga varumärkeslojalitet via personalisering måste ha en djup förståelse för enskilda kunders beteenden och önskemål. Det kräver i sin tur en en stark datastrategi.
Här är sju konkreta strategier för en mer personaliserad digital upplevelse.
1. Favoriter och önskelista
Detta är lösningar som medför en digital bekvämlighet för kunden och låter dem göra sina inköp när de är redo för det. Det gör det också lättare att köpa produkterna igen. Det möjliggör riktad kommunikation via e-post eller direkt på sidan. Exempelvis via påminnelser eller erbjudanden.
2. Anpassade landningssidor
Kunder dras till de mest populära produkterna. Landningssidor, eller mikrosidor, underlättar för handlaren att skapa personaliserade sidor baserade på kundens preferenser och köphistorik. Anpassade mikrosidor har ofta en avsevärt högra konverteringsgrad än alternativet att bara leda folk till huvudsidan.
3. Dynamiska, anpassade budskap
Använd CRM-systemet och plattformen för marknadsföring för att skapa relevanta, personaliserade budskap och erbjudanden. Det kan vara i form av pop ups när kunden placerat en vara i kundkorgen eller via riktade e-postutskick. Personalisera erbjudandet med hjälp av kunddata.
4. Anpassa leveransen för bästa alternativ
När kunderna erbjuds flera alternativ för leverans väljer de alternativen som passar just deras behov och omständigheter bäst. Förutsätt inte att det bara handlar om snabbhet. För många är långsammare leverans till lägre kostnad det man vill ha. Eller en noga definierad tid. Erbjud alternativ!
5. Tillåt multipla ordrar i samma transaktion
En produkt ska levereras hem, en annan som en gåva till en annan adress. Men jag vill ha ett samlat kvitto. Kunderan är flexibla gällande kanaler – det borde handlaren också vara. Att i en och samma order göra det möjligt att hämta vissa varor i butik och få andra levererade är exempel på sann sömlöshet.
6. Investera i ett omfattande lojalitetsprogram
Det lönar sig oftast – det är dyrare att skaffa nya kunder än vårda de befintliga. Via kunddatan kan programmet förse kunderna med information om kampanjer på produkter de gillar, adderat till varukorgen eller på en typ av produkt de brukar köpa. Det öppnar också möjligheter att skicka personaliserade push-budskap när kunden är i närheten av butiken. Bland annat. På sikt kommer digital identifiering av kunden i fysisk butik vara en viktig framgångsfaktor.
7. Använd produktrekommendationer
Visa kunderna liknande eller kompletterande produkter som de är intresserad av, har lagt i korgen eller till och med köpt. Enligt Retail Customer Experience är 92 procent intresserade av nya produkter. Missa inte den chansen till upp- och merförsäljning.
Källa: Retail Customer Experience