Skechers, det globala varumärket för sportskor, meddelar att man har passerat 5 000 butiker. I nuläget har man närvaro i mer än 120 länder och själva lyfter man fram att etableringar i Chile, Grekland, Indien, Mexiko, Sydkorea, USA och Colombia lett till detta.
Butik nummer 5 000 öppnade nyligen i Bogotá i Colombia. Michael Greenberg, VD på Skechers, menar att varje butik bidrar med värdefulla kontakter med konsumenten som också leder till ökad varumärkeskännedom.
– Skechers butiker är den bästa platsen för våra fans att uppleva känslan, designen och innovationen som finns i våra produkter. Och när de väl gjort de är de lojala mot oss resten av livet, säger Michael Greenberg.
Resan inleddes 1995
För Skechers började resan 1995 när den första butiken öppnade på Manhattan Beach. Den första internationella butiken öppnade i Japan, den 100:e på Times Square i New York, den 3 000:e i Kina och nu den 5 000:e i Colombia.
– Varje plats erbjuder samma utseende och känsla för att bära fram varumärket Skechers konsekvent över sex kontinenter. Vi har ytterligare 140 till 160 egenägda butiker planerade i år och hundratals butiker som öppnar årligen med våra partners. Vi är på väg mot 10 000, säger Michael Greenberg.