Startups och innovationer i ny lounge

Mikael Wintzell, Wellstreets medgrundare och VD, Sïmon Saneback, medgrundare av Wellstreet och Per Ljungberg, VD för Svensk Digital Handel. Tillsammans har de skapat en ny plattform för innovation.

Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln. 

Svensk Digital Handel och innovationsgruppen Wellstreet har ingått ett strategiskt partnerskap inför D-Congress. Eventet äger rum den 7:e mars på Svenska Mässan i Göteborg.

Tio utvalda starups

I årets upplaga kommer deltagarna få ta del av ett nytt konferensområde; Innovation Lounge by Wellstreet. I loungen kan besökarna arbeta, nätverka och bli inspirerade av innovativa startups som vill ta in handeln in i den digitala framtiden.

Totalt kommer tio utvalda startups att presenteras i loungen, där huvudkravet är att samtliga erbjuder en innovativ lösning relaterat till just retail och e-handel.

Jury bestående av experter

Utöver exponering, får bolagen engagera sig i D-Congress och träffa potentiella kunder – kostnadsfritt. En jury kommer att utse merparten av bolagen i en tävling som hålls på Wellstreets webbplats.

De tävlande företagen får inte vara äldre än fem år, ska ha maximalt 15 anställda, en omsättning på under 25 miljoner kronor och de ska vara tillgängliga för att närvara under D-Congress. Sista ansökningsdatum är torsdag 21 februari.

En plattform för innovationer

– De utvalda bolagen kommer att visa upp sina nydanande produkter och tjänster. Vi vill föra dem framåt och uppmuntra nya innovationer inom handeln, säger Sïmon Saneback, medgrundare av Wellstreet.

– Vi skapar en plattform för att främja innovatörer och innovation – en bekväm och produktiv mötesplats där besökarna kan arbeta, umgås och ladda både sin egen och sina enheters energi, säger Per Ljungberg, VD för Svensk Digital Handel.


Läs även: Ny retailskola för upplevelser och teknik