Synoptik är finalist i Retail Awards utmärkelse Årets arbetsgivare. ”Vi har under en längre period satsat mycket på kompetensutveckling”, säger en stolt HR-chef.
– Vi är mycket stolta över våra medarbetare och den service och hjälp som de ger våra kunder varje dag. Vi har under en längre period satsat mycket på kompetensutveckling av våra medarbetare och nu senaste året har vi fokuserat särskilt på att höja den kliniska kompetensen hos alla medarbetare i butik, säger Helena Lundenfelt, HR-chef på Synoptik.
Stolthet växer med kompetens
Projekten har också bidragit till en känsla av stolthet inom företaget.
– Det tror vi är en bidragande faktor till att vi får så oerhört fina resultat i våra interna utvärderingar i frågor kring intern stolthet och trivsel. Det känns fantastiskt att få ytterligare ett kvitto på detta även från externt håll, att vi gör rätt saker och att vi i enlighet med våra värderingar ”vinner tillsammans”.
Läs även: Fem säljande lärdomar från Warby Parker
Retail Awards är Svensk Handels årliga evenemang med syftet att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Utmärkelsen Årets arbetsgivare är ny för i år och framtagen med anledning av att medarbetarna i organisationen blir en allt viktigare resurs i en allt tuffare konkurrens.
Juryn lyfter fram servicen
Juryns motivering lyder: ”Med skarp blick för service konkurrerar kedjan med nöjda och engagerade medarbetare snarare än återkommande erbjudanden och låga priser.
Under devisen ”Vi vill se dig lyckas” erbjuds personalen löpande utbildningar, coachande månadsmöten och konkreta handlingsplaner för att ta tillvara på och utveckla den höga kompetens som redan finns inom organisationen. Med stark tillit till ledarskapet, stor stolthet över det gemensamma arbetet och en hög trivsel på arbetsplatsen visar medarbetarna att företaget är en arbetsgivare som verkligen ser sin personal.”
Utöver Synoptik är också Lidl Sverige och Clas Ohlson finalister i Årets arbetsgivare.