Handelshögskolan i Stockholm lanserar Antonia Ax:son Johnson Tutorial Program, en satsning på undervisning och personlig utveckling som blir den största i Handelshögskolans historia.
Satsningen har möjliggjorts av en donation på 50 miljoner från Axel Johnson Gruppen. Med start hösten 2018 kommer kandidatstudenterna vid Handelshögskolans Retail Management-program att få möjlighet till ett fördjupat lärande. Detta genom att kontinuerligt träffa en seniorforskare för att diskutera aktuella ämnen och sin egen utveckling.
Inspirerat av Oxford och Cambridge
Programmet är inspirerat av universitet som Oxford, Cambridge och amerikanska liberal arts-colleges. Det följer, enligt ett pressmeddelande, Handelshögskolans tradition med hög lärartäthet och nära kontakt mellan studenter och fakultet.
– Det här är den största enskilda pedagogiska satsningen i Handelshögskolans historia. Retail Management-programmet blir med detta ett ännu starkare program och en kraftfull motor för den pedagogiska utvecklingen vid hela skolan, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan.
– Satsningen på Antonia Ax:son Johnson Tutorial Program innebär en unik möjlighet att kombinera akademisk tyngd, praktisk relevans och personlig utveckling, säger Sara Rosengren, professor och chef för Handelshögskolans Center for Retailing.
Utökar sin satsning
– De svenska och internationella handelsföretagen är en stark utvecklingskraft i Sverige och i världen. Inom handeln behöver vi medarbetare med djupa akademiska kunskaper, en öppen förståelse för omvärlden och breda perspektiv, säger Antonia Ax:son Johnson.
– Vi vill därför utöka vårt samarbete med Center for Retailing med en satsning på pedagogik, på det interaktiva lärandet och en djupare dialog mellan lärare och studenter.