Svenska e-julklappar för 10,6 miljarder

Sex av tio (62 procent) av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder kronor. Det är en ökning med 26 procent jämfört med ifjol. Detta visar PostNords rapport E-barometern Q3.

E-barometern Q3 sammanfattar e-handeln under det tredje kvartalet och visar återigen på en historiskt hög tillväxt, närmare bestämt 39 procent mer än samma period 2019.

E-handlare optimistiska

Rapporten undersöker också hur företag och konsumenter ser på den kommande julhandeln, som inleds med Black Friday.

Så många som 43 procent av e-handelsföretagen tror på en hög tillväxt (över 10 procent) i försäljningen av julklappar i år. 

– Julklappshandeln på nätet kommer slå nya rekord, det kan vi med stor säkerhet säga. Och det är alltså trots att svenskarna totalt sett uppger att de kommer köpa något mindre julklappar, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

– Förflyttningen till nätet, från den fysiska julklappshandeln, är enorm. Det är samma effekt som vi generellt har sett i detaljhandeln under 2020, på grund av pandemin.

Hemelektronik starkt under Black Friday

Black Friday inträffar i år den 27 november och 33 procent av konsumenterna planerar att handla något, varav hälften av dessa (16 procent) ska passa på att köpa julklappar.

De vanligaste produktkategorierna att handla från i anslutning till Black Friday är hemelektronik, följt av kläder och skor. 

Här finns E-barometern Q3


Resultat från rapporten

• E-handeln växte med 39 procent under tredje kvartalet, jämfört med 2019.
• Mest växte handeln med dagligvaror på nätet (+101 procent), följt av möbler och heminredning (+73 peocent).
• Konsumenterna uppskattar att de kommer köpa julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor i år, 26 procent mer än ifjol. 
• 46 procent av konsumenterna uppgav att de kommer röra sig mindre i fysiska butiker under julhandeln och lika många uppgav att de kommer agera som vanligt.

Grafik och källa: E-barometern Q3 2020.

PostNord följer utvecklingen inom svensk e-handel, i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. E-barometern Q3 bygger på resultaten av en företagsundersökning (genomförd under oktober), samt konsumentundersökningar (genomförda mellan augusti och oktober av Kantar Sifo). Totalt svarade 7 152 svenskar på konsumentundersökningarna (18–79 år gamla) , som är gjorda med ett riksrepresentativt urval.