Många svenskar jobbar eller pluggar just nu hemifrån på grund av coronaviruset. Det har lett till en ökad försäljning av myskläder, hudvård och träningskläder, rapporterar Zalando.
Hälften av de som köpte sportkläder på Zalando under de första veckorna av coronakrisen gjorde det för första gången.
Samtidigt har försäljningen av skönhetsprodukter tredubblats.
Försäljningen fördubblad på ett år
– Bekväma plagg, allt från mysbyxor och luvtröjor till pyjamas, säljs mer än någonsin. Vi säljer dubbelt så många myströjor och mysbyxor om man jämför med samma period för ett år sedan, säger Kenneth Melchior, direktör för Norra Europa på Zalando.
– En annan modeprodukt som har blivit oväntat populär är strumpor och även här ser vi en fördubbling av försäljningen.
Men det är inte bara strumpor i bassortimentet som ökar i efterfrågan, enligt Zalando. Även trendigare eller mer färgglada strumpor, som från Happy Socks, säljer mer än vanligt.
Inom skokategorin är den absoluta bästsäljaren hemmatofflor.
Sportkläder ökar kraftigt
Jämfört med samma period förra året syns också en stark försäljningsökning i sportkategorin. Försäljningen av yogakläder har också stigit kraftigt under de senaste veckorna – med en fördubbling av försäljningen jämfört samma tidsperiod förra året.
Även försäljningen av löparkläder ökar stort.
– Under de första veckorna av coronapandemin hade majoriteten av de som köpte sportkläder på Zalando aldrig gjort det tidigare. Det innebär att vi ser en ökning av korsförsäljning på plattformen, säger Kenneth Melchior.
Med mer tid på hemmaplan verkar kunderna också ta sina skönhetsrutiner till en ny nivå. På Zalando görs nu tre gånger så många beställningar av skönhetsprodukter jämfört med samma tid förra året.
Stor efterfrågan på produkter för wellness
Detox- och wellnessprodukter, doftljus, ansiktsmasker och handtvålar är också särskilt eftertraktade.
Dessutom har efterfrågan av barn- och babykläder ökat markant, med bodys och bekväma overaller som de mest populära kategorierna.