Nu ska det bli enklare att hitta Från Sverige-märkta varor i butiken. Svenskmärkning gör en storsatsning på butikskommunikation i höst. Man bjuder in till en Från Sverige-vecka med tema ”Handla utmärkt” den 3–11 oktober.
– Satsningen är efterfrågad. Vi har ett nytt kommunikationsmaterial som har testats i butik under våren och nu erbjuds brett till butiker och företag. I vecka 41 satsar vi dessutom på en Från Sverige-vecka i butik, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig, Svenskmärkning.
Vill visa det stora utbudet
Syftet med veckan är att visa det stora utbudet av märkta produkter i butik, bredden av råvaror, livsmedel och växter. Det finns i dag cirka 10 500 godkända produkter från nära 200 märkesanvändare.
– I oktober satsar vi även extra på annonsering i sociala medier och utomhusreklam. Märket är välkänt med en kännedom på 84 procent och har ett högt förtroende. Med annonseringen vill vi stötta butikskommunikationen och samtidigt lyfta fram märkets kriterier, säger Lotta Hovhammar.
Några av aktiviteterna under kampanjen
• Butiksnära utomhusreklam på temat ”Handla utmärkt” i storstadsregionerna v 41.
• Digital annonsering i hela riket via Instagram och Snapchat v 41–42.
• Kommunikation i Från Sveriges samtliga digitala kanaler.