Än finns utrymme att putsa på e-handeln inför jul. Här bjuder AI-experten Oliver Edholm på tre sista minuten-tips som lyfter den digitala försäljningen.
Den franska dagligvarukedjan Carrefour har öppnat vad man kallar nästa generations butik. Här testar man nu kassalös teknik som eliminerar behovet av att scanna artiklarna. Att handla ska bara ta några sekunder.
Circle K inför kassalös teknik i befintliga butiker där människor redan handlar. Ambitionen är att skapa en mer sömlös servicehandel.
Två nya satsningar på kassalös retail sker i befintliga butiker – vilket också bäddar för en bredare spridning av tekniken.
Conversational commerce är hett. En ny startup använder SMS som försäljningskanal, utan traditionell e-handel.
Aldi öppnar ytterligare en kassalös butik. ”Det stödjer vår kärnstrategi och gör inköpen ännu enklare för våra kunder”.
AI kan bidra till en mer hållbar lönsamhet inom såväl fysisk som digital handel. Här är tre områden att börja med.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
Kunderna plockar de produkter man vill ha och betalningen sker med automatik.
Med ett vertikalt integrerat nätverk och automation optimerar dagligvarukedjan plock och leveransrutter.