Hållbarhet är en angelägen fråga för konsumenterna oavsett ålder. Men en ny studie visar på brister i varumärkens förmåga att kommunicera sina ansträngningar – och på fem åtgärder man borde börja med.
Svenskarnas inställning till miljöåtaganden har kartlagts. Resultatet visar att man under 2019 tänker återvinna, handla lokalt och konsumera mindre.
Nu öppnar en utställning där gränserna för "fast" och "slow" fashion utmanas med nya koncept för hållbar design. Bakom projektet ligger två års forskning.
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Finlayson lanserar mattan Siperia, mjuk som ull, men tillverkad av recyclade PET-flaskor. De är insamlade på bland annat köpcentrum.
PantaPåsen introducerade under 2016 pant på plastpåsar. Nu tar man nästa steg med världens första digitala pantlösning med en tillhörande app. Den fungerar för att panta plastpåsar – men även andra förpackningar.
Adidas sålde en miljon skor gjorda av återvunnen plast.
Sopköket har som huvudmål att minska matsvinnet. Nu har Atrium Ljungberg gett Sopköket möjligheten att öppna sin allra första restaurang i Söderhallarna.
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Genom att utnyttja kompetens inom klassiska svenska industrier kan trä förädlas till närodlad textil. Projektet syftar till att skapa ett cirkulärt flöde genom nya tekniker.