Mobillösningar är bästa sättet att skapa en snabbare shoppingupplevelse, enligt kunderna. Tre av fyra säger sig också vilja ha individanpassade upplevelser.
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender.
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.
Företagarföreningen Gällstad & Co har bestämt sig för att återigen sätta Gällstad på shoppingkartan. Man ska nu locka kunder både lokalt och regionalt med traditionell marknadsföring, TV-reklam med helt ny digital teknik.
Nu ska tusentals smarta sensorer placeras ut i stadskärnor för att göra den hittills största kartläggningen av kundströmmarna. Ambitionen är att öka försäljningen, men också att förbättra bland annat kommunikationer.
Beacons vara eller icke vara. Att avbryta kundens inköp med budskap via mobilen är fel strategi. I stället bör man använda tekniken till att ge bättre service.
Kedjan vill skapa en ny digital kundupplevelse i sina köpcentrum. Projektet innefattar en mängd multisensorlösningar i butik som involverar sinnen såsom ljud, doft och känsel
De är kända för sina tjusiga butiker, höga servicenivå och utpräglade modekänsla. Men nu tar Barneys New York nästa snäpp på upplevelsestegen, och man gör det med teknikens hjälp.
Analyser i realtid i fysiska butiker, big data som gifter sig, nya världar med Virtual Reality och helt friktionsfria automatiska betalningar. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går fort nu, här är åtta tekniktrender du bör ha koll på.
Genom en ny lösning kan handlare nu skicka riktade och anpassade erbjudanden till kunder som befinner sig i deras fysiska butiker. Samtidigt möjliggör interaktiva skärmar en mer personlig shoppingupplevelse.