Eventet 2022 & Beyond fokuserade på framtidens retail och köpcentrum. Bland talarna fanns Ikea, Cake, Portland Design och Chiquelle. Här är insikterna.
Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Genom att addera gårdsbutik och uppkopplad drivmedelsförsäljning skapar man den moderna gården med flera affärsområden.
Siktet är inställt på att skapa en högklassig destination och att erbjuda mer än en traditionell butiksupplevelse.
Nu öppnar Coops andra helt obemannade butik. ”Obemannade butiker är ett komplement till traditionella butiker och erbjuder nya etableringsmöjligheter”.
Kedjan vidareutvecklar sitt koncept för självskanning. Nu introducerar man Amazons Just Walk Out-teknik för en helt kontakt- och kassalös kundupplevelse.
”Aldrig tidigare har branschens behov av ny kunskap, och därmed av handelsforskningen, varit större”.
Den franska dagligvarukedjan Carrefour har öppnat vad man kallar nästa generations butik. Här testar man nu kassalös teknik som eliminerar behovet av att scanna artiklarna. Att handla ska bara ta några sekunder.
Foodora market öppnar fler butiker. Ultrasnabba leveranser med nya snabbfotade aktörer är en företeelse som växer mycket snabbt just nu.
Hantverksbageriet Gateau öppnar en ny butik med nytt koncept som lyfter fram varumärkets identitet. ”Vi har hittat hem”, konstaterar VD Johan Rosenblom.