Kommunstyrelsen i Lidingö går vidare med en förnyelse av Lidingö Centrum. Syftet är att stärka ett levande och småskaligt centrum.
Stadskärnan ska stärkas och tillsammans med näringslivet vill kommunen öka dess attraktionskraft. Målet är att vara med att tävla om Årets stadskärna.
Plantagen och Saluhallen gör Kungstorget mitt i centrala Göteborg till en tillfällig park. Här vill man sprida inspiration och kunskap i ett levande event.
Eskilstuna kommun har utsetts till Årets Fairtrade City. "Ett lokalt arbete kan även bidra globalt", säger utvecklingsdirektör Marita Skog.
Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
Livskraftiga handelsföretag är viktiga för att stadskärnan. Nu kraftsamlar handlarna i centrala Västerås för att vässa sin digitala kompetens.
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Platsen har en historisk koppling till handel. Det nya köpcentrumet som skapats är en integrerad del av stadsbilden och det är präglat av den lokala kulturen. Följ med in i Forum Gdansk.
Lågpriskedjan har öppnat ett nytt cityformat. Erbjudandet är utformat för att passa storstadskunder utan bil.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.