En hållbar bytesbutik, en värderingsbaserad pop up och Powers nya butikskoncept. Det är några av inslagen i veckans nyheter kring etableringar.
Ett statligt servicekontor, en hållbar modebutik och ett familjeägt danskt smyckeföretag. Det är några av veckans butiksetableringar.
Kedjan har öppnat en helt automatisk dagligvarubutik utan kassa där ingen skanning är nödvändig. Därmed går testerna av tekniken in i en ny fas.
”Den svenska butikshandeln genomgår en strukturomvandling”, konstaterar Monica Bruvik, Senior Retail Analyst på HUI Research.
En ny studie har undersökt vad konsumenten förväntar sig av den moderna dagligvarubutiken.
Försäljningstillväxten i e-handeln var åter positiv i augusti efter att ha varit negativ i juli. Också andelen BOPIS ökade under månaden.
Närmare 500 robotar gör nu entré hos butikskedjorna. Genom att cirkulera i butikerna ska de upptäcka problem och frigöra tid för personalen.
Nu tar dagligvarukedjan Lidl ett nytt steg mot en ännu mer hållbar detaljhandel. Den nya butiken blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt med miljökrav som är bland de tuffaste i världen.
Företaget bakom appen ShopGun har gjort en undersökning kring vilka varor svenskarna söker mest på. Topplistan skiljer sig från grannländerna Norge och Danmark. Här är de mest eftersökta produkterna.
I dag (25 maj) samlas branschorganisationen för stämma och styrelsemöte. Axfoods VD Klas Balkow kommer i samband med det att tillträda som ordförande.