”Det är ett för oss naturligt steg mot fler cirkulära affärsmodeller”, säger Margareta Törnblad, chef Strategisk tjänsteutveckling på NetOnNet.
Under vintern öppnar varumärkets första etablering som ska utgöra navet för verksamhetens medlemmar.
Upp till 25 hushåll erbjuds att abonnera på produkter som förvaras i ett gemensamt skåp.
Ett nytt initiativ ska utforska morgondagens shopping. I det första projektet riktar man fokus på framtidens brevlåda.
Selfridges hållbarhetsplan förändrar den egna verksamheten från grunden. Nu testas helt nya affärsmodeller – bland annat uthyrning.
Konceptet Rent your party shoes lanseras nu i butik. Man gör det som en del i en gemensam kampanj med en klädkedja.
Husqvarna fortsätter sin läroresa inom delningsekonomin. Nu rullar man ut den digitala verktygsboden i fem länder. "Att dela sällanköpsvaror är framtiden".
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.