Apotekshandeln har positiv tillväxt online i Sverige – trots att näthandeln backar. Här är anledningarna bakom ökningen.
Det är en stillsammare tillväxt än tidigare månader under pandemin.
E-handeln växte med 49 procent under andra kvartalet, jämfört med 2019.
E-barometerns månadsmätning visar att e-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj. Åtta av tio svenskar e-handlade.
E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.
Enligt PostNords E-barometern ökade E-handeln med 11 procent under tredje kvartalet 2019.
Sju av tio svenskar har e-handlat någon gång under andra kvartalet 2019 och hälften av dem gjorde det direkt i mobilen. Detta enligt E-barometern.
Dagens konsumenter är redo att göra medvetna val när de e-handlar, men företagen har inte hängt med. Det visar E-barometern för det första kvartalet 2019.
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel.