Nya beteenden, förväntningar och ekonomiska förutsättningar. Här är åtta trender som formar den framtida dagligvaruhandeln.
Prognosen för dagligvaror tyder på en svacka de kommande fem åren. Onlineförsäljningen spås öka snabbare än försäljningen i butik.
Den årliga rapporten analyserar konsumenternas beteende gällande inköp av dagligvaror online. Nu ser man ett nytt beteende.
Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Julmånaden visade en stark tillväxt för försäljningen av dagligvaror online. Även helåret visar att mat på nätet fortsätter att vara en raket inom onlinehandeln.
Dagligvarubutikerna online lever inte upp till kundernas förväntningar. En ny studie lyfter fram de faktorer som får försäljningen att lyfta.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.