Beatles gjorde sin första USA-spelning här. Eisenhower har haft två presidentgalor. Kedjan REI gjuter nu nytt liv i lokalerna som har en minst sagt rik historia.
Spanska modekedjan Bershka har öppnat en hållbar pop up-butik som bygger på varumärkets senaste koncept. Innovation, musik, mode och ungdom är bärande ingredienser.
Man kallar dem multi-brand lifestyle stores, och Calvin Klein har precis öppnat två stycken. Båda butikerna har flaggskeppsstatus och innehåller varumärkets senaste retailkoncept.
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.
Gap satsar stort i Kina. Det nya, och hittills största, flaggskeppet är en markering att man tror på marknaden – och på det personliga mötet i fysiska butiker. Den digitala närvaron är central i konceptet.
Peak Performance och Bumbee Labs inleder ett samarbete kring att mäta kundflöden. Ambitionen är att skapa större insikt om flöden i butik och vilka kampanjer som fungerar bäst.
Rörstrand och Iittala öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm city. Butiken omfattar 260 kvadratmeter och ligger på Kungsgatan vid Stureplan.
När Muji återinviger sitt flaggskepp visar man också upp ett helt nytt butikskoncept. Ekologiska och lokalt producerade matvaror lyfts nu fram på bästa försäljningsplats.
Lexington Company trotsar butiksdöden och öppnar flera nya butiker. Förutom den första butiken i Belgien har man nu öppnat det första flaggskeppet i Helsingfors.
Det kanadensiska varumärket Canada Goose öppnar två nya flaggskepp. Samtidigt inleder man en expansion av e-handeln som inkluderar bland annat den svenska marknaden.