Drygt tolv miljoner anslås till sju forskningsprojekt inom handel. Här är de utvalda projekten.
Beteendepsykologiska teorier ska få AI-algoritmer att fungera bättre inom e-handeln.
Syftet är att tillsammans skapa förutsättningar för ett mer hållbart livsmedelssystem.
Nu står det klart att 13 miljoner kronor går till forskning inom handeln. Det är resultatet när sju forskningsprojekt får forskningsanslag från Handelsrådet.
En grupp forskare har tagit fram en modell för varumärkens ”coolness”. Den består av en skala uppbyggd av tio egenskaper. Modellen är central för alla som vill utveckla sina varumärken, menar man.
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Att musik påverkar stämningar och humör är vi nog alla medvetna om. Nu står det klart att det även påverkar vad vi beställer exempelvis på en restaurang eller köper i en butik.
Ny forskning visar att digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel. "Digital visualisering blir ett viktigt steg".
En nystartad tävling ska trigga team runtom i världen att skapa nya kreativa idéer inom retail. Syftet är att hitta fungerande koncept för en cirkulär ekonomi.