Framtiden tillhör den hyperlokala kontexten, kundresan liknar allt mer en kringla och konsumenten får hjälp av digitala assistenter. En ny studie spår hur framtidens detaljhandel ser ut. Handelstrender har gjort en djupdykning i materialet och lyft fram det du behöver ha koll på.
Tjänster och produkter som värnar om konsumentens integritet, virtual reality och det genuina hantverkets återkomst. Här är elva trender som skapar den nya tidens detaljhandel.
"Butiker kommer att fungera som `walk-in-web-stores´, de kommer att presentera lösningar, service och engagemang. Inte sälja produkter."
Under Europas största hackathon, Ultra Hack, ges deltagarna en spännande uppgift – utveckla framtidens retail.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
Westfields köpcenter San Francisco Center moderniseras med nya funktioner på ytor som fått namnet Bespoke. Där har 3500 kvadratmeter reserverats för innovativa start-up företag inom IT och teknologi. I och med detta tar det annars relativt traditionella köpcentret ett steg in i framtiden.
I höst öppnar RoyalDesign.se en multikanalbutik i Nacka Forum. Det blir kedjans tredje butik i Stockholm.
Läs om detaljhandelns trender! Omnichannel har lockat till sig flest läsare på Handelstrender under året.
E-handeln ställer nya krav på den fysiska butiken. Här är detaljhandelns 10 största utmaningar.