Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Räknar med att passera såväl UPS som FedEx och bli största leverantör av paket. Och det är absolut ingen avlägsen framtidsvision.
Foodora market öppnar fler butiker. Ultrasnabba leveranser med nya snabbfotade aktörer är en företeelse som växer mycket snabbt just nu.
Dagligvarukedjan har öppnat en digital snabbfil som fyller en servicebutiks funktion. ”Efterfrågan på bekvämlighet och snabba leveranser ökar”.
De förarlösa leveranserna testas nu på ännu en europeisk marknad. Ambitionen är att skapa snabbare och mer hållbara transporter.
Snabbhet är kärnan i Foodora Markets erbjudande, något som även gäller etableringstakten.
Bristen på varor är en av bakomvarande anledningar. Hybridshoppingen kommer bli ännu mer dominerande i årets julhandel.
Kedjan har nu börjat leverera kundordrar – mellan sina butiker – med hjälp av förarlösa bilar. Detta är ett sätt att hållbart effektivisera vad man kallar ”the middle mile”.
Tesco har lanserat ett pilottest med Gorillas. Tillsammans erbjuder man leverans inom 10 minuter.
”Vi vill vara exakt där kunden vill att vi ska vara. Det vill säga online, i butik eller till och med i hemmet”.