Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. "Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet".
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Det känns som det är mycket på gång inom Indiska nu. Det märks bland annat genom lanseringen av ett nytt fygitalt butikskoncept. Satsningen på omnikanal fortsätter.
Förutom hundratals nya restauranger inför man nu bordsservering och hemleveranser. "Vi gör betydande investeringar", säger koncernchef Christer Åberg.
Budbee och Nespresso inleder ett samarbete. Konsumenter i Stockholm, Göteborg och Malmö kan nu få sitt kaffe levererat hem till dörren vid en utsatt tid.
Nu kan kunderna beställa mat, fika och annat från 7-Eleven i en app eller på webben. Genom samarbetet utvecklar 7-Eleven nu sitt koncept Foodvenience.
Med algoritmer planeras de optimala leveransrutterna. Satsningen på New Retail handlar inte bara om Kina, Alibaba ska leverera snabbt till hela världen.
Det kan vara svårt att slita sig från soffan när sötsuget slår till. Därför provar Hemmakväll nu hemleveranser av bland annat lösviktsgodis.
Ica Sverige berättar nu att man senast under tredje kvartalet 2018 startar en central lösning för lösplock till sin e-handel. Lagret ska vara öppet dagligen och erbjuda generösa leveranstider.
Himlen kommer få ett nytt inslag framöver. E-handelsplattformen har fått tillstånd att bygga tiotusentals landningsplatser för drönare. Tanken är att dessa ska leverera beställningar till företagets kunder inom 24 timmar.