En ny form av retail växer fram. Butiken får en ny roll som plats för upplevelser och möten. Det ställer också nya krav på personalen – som ska rädda butiken.
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på.
Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt att kedjan har samma strategi som Amazon.
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.
Den fysiska detaljhandeln har stora möjligheter att förbättra den digitala kundupplevelsen i butik. Lagerstatus och digital shopping är två avgörande faktorer. Det menar man i en ny studie.
Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.
Nordens nu ledande sportkedja XXL öppnar åtta nya butiker, de flesta av dem i Finland.