H&M har lanserat produkttransparens för sina plagg. Den nya funktionen ska göra det enklare för kunden att ta hållbara köpbeslut, både online och i butik.
I maj arrangeras årets FashionDays i Borås. Under två dagar vill man inspirera, dela med sig av kunskap och visa på möjligheter inom miljövänligt mode.
Ica har satt upp målet att halvera sitt matsvinn. Det ska ske med hjälp av bland annat smartare algoritmer och verktyg som snabbare upptäcker risker.
Svenska klädmärket Blankdays öppnar pop up-butik i Soho, New York. Detta som en del i företagets strategi att etablera varumärket internationellt.
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Med sin nya butik vill Ikea ta hållbarheten till nästa nivå. Förutom butikens konstruktion, insläpp av dagsljus och ny teknik vill man även lära kunden hur man kan förlänga produkternas livslängd.
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.