En helt ny typ av bankkort gör det möjligt för konsumenten att se vilket avtryck på miljön varje enskild transaktion gör – och själv kompensera för det. Självklart är kortet även biologiskt nedbrytbart.
Projektet i centrala Göteborg ligger bara ett stenkast från Avenyn och Götaplatsen. Fokus ligger på hållbarhet när visionerna nu ska bli verklighet.
Varumärket Boob, som gjort sig kända för mode med amningsfunktioner, vill bidra till att rena haven och dessutom minska sopberget. Den nya kollektionen har tillverkats av material framställt av gamla fiskenät.
Fler lastbilar som körs på förnybart bränsle samt ett nytt modernt system för effektivare körning.
Ikea lanserar Hållbara ihop, en sajt där Ikea under nio veckor delar med sig av kunskap kring ett mer hållbart liv hemma och lärdomar från 100 deltagare runt om i landet.
Den fysiska handeln är miljömässigt mer hållbar än onlinehandeln. Den höga andelen returer och mängden förpackningar gör e-handeln till en större miljöbov. Det visar en ny rapport som kartlagt verksamheterna.
Varumärket Geggamoja ska bli Sveriges mest miljömedvetna barnklädesföretag. I dag består drygt 80 procent av sortimentet av hållbara material och nu har de blivit certifierade med märkningen GOTS.
Cecilia Ketels är ny chef för Investor Relations på Axfood AB och tillträder sin nya tjänst efter sommaren.