Att locka rätt kompetens är en av de största utmaningarna detaljhandeln står inför. För det agila modeföretaget Lesara har kultur och värderingar visat sig vara avgörande.
När Amazon fördubblar sitt team i sitt center för ny teknik är det ett tydligt tecken på var detaljhandeln är på väg. Typen av tjänster avslöjar också vilka områden man satsar mest på.
Mer än hälften av svenska talanger inom digitalisering kan tänka sig att byta jobb ifall deras kompetens riskerar att stagnera. Det visar en ny rapport kring digitaliseringens effekter.
Dagens unga talanger letar jobb i nya kanaler och efterfrågar andra förmåner än tidigare generationer. En undersökning visar att mer än hälften av dem letar anställning via internet. Lika många vill ha gym på jobbet.
Konsumenten har tagit makten i den nya digitala detaljhandeln. Och med sociala medier, big data och kundfokusering kommer nya kompetenskrav. Här är sex måsteskills i framtidens retail.
Flexibla tider och lön är viktigt när jobbsökande letar efter arbetsgivare. Men också friheten att kunna ha på sig vad man vill. Det visar en ny undersökning.
Det är nya tider, även för de högsta cheferna inom retail. I kölvattnet av digitaliseringen och höjda krav på ökade onlineomsättningar sker nu förändringar i företagsledningen.
Tisdagen den 10 maj kommer några av e-handelns främsta namn att samlas i Borås för att diskutera den akuta kompetensbristen inom svensk digitalhandel.
Dragkampen om IT-talangerna är nu i full gång inom detaljhandeln. Den brittiska dagligvarukedjan Sainsbury's är ett exempel där man intensifierar ansträngningarna för att locka till sig de bästa talangerna.
Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.