Snabbare, säkrare och enklare köpupplevelse. Konsumenten har nya förväntningar enligt ny undersökning.
En ny rapport visar att e-handeln i Norden ökade kraftigt under det tredje kvartalet. Mobilen stod för för drygt sex av tio köp.
COVID-19 påverkar konsumentens värderingar. Bortom de uppenbara trenderna – som ökad e-handel – pågår rörelser som inte får samma uppmärksamhet.
En ny internationell studie visar att konsumenterna numera värdesätter lagerstatus framför priset på en vara. Men Sverige skiljer sig från andra marknader.
Den pågående krisen leder till nya mindsets hos konsumenten. Flera redan befintliga förändringar i konsumentens värderingar och beteende accelereras nu av coronautbrottet.
Svenska konsumenter har ändrat sitt beteende på nätet de senaste veckorna. Många äldre provar att göra inköp av bland annat mat online för första gången.
Främsta anledningen att handla i fysisk butik är att man kan se och känna på produkterna. Men unika erbjudanden skulle locka ännu mer visar en ny studie.
De beslut som tas vid köptillfällen styrs bland annat av normer, våra egna och omgivningens förväntningar, på hur vi ska agera i en viss situation. Det visar en ny studie.
Konsumenter överger produkter som inte stämmer med de egna värderingarna – och betalar mer för de varumärken ”som gör rätt”. Det visar en ny studie.
Enligt New York-baserade varumärkesbyggaren Babba Rivera är retail långt från död.