Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Digitaliseringen av detaljhandeln är bara i sin linda. För att möta konkurrensen från e-handeln vässar nu köpcentrumen sina erbjudanden. Här är fem dominerande trender som ska locka konsumenten.
Det nya köpcentrumet skapar nytt liv i den gamla stadskärnan. Här finns promenadstråk utmed kanalen, inbjudande restaurangträdgårdar, planteringar och vatten som skapar ett unikt ekosystem.
Det redan gigantiska köpcentrumet växer så det knakar. Ägarna investerar stora summor i den expansion som nu pågår. Centrumet har under sina tio år stått för en rad innovationer.
Årets vinnare har ett kvalitetskoncept som är väl avvägt sett till sin marknad. Det är innovativt och centrumets ambition har lett till mycket stora besöksflöden, en hög omsättning, nöjda hyresgäster och glada besökare.
Idén är enkel. Med jämna mellanrum byts butikens innehåll ut och ett nytt varumärke gör entré. Ambitionen är att inspirera kunderna – och få dem att vilja komma tillbaka.
När Docks Bruxsel invigdes för ett par år sedan var det första gången på 30 år som ett köpcentrum öppnades i staden. Sedan dess har man prisats som bästa köpcentrum av ICSC. Nu är det dags för nya ägare att ta över.
I de allmänna utrymmena i köpcentret, i parkeringshuset och på toaletteerna hördes ljudeffekter som skapats speciellt för centrumet. Var och ett av dem anpassade för respektive rum.
Den tekniska utvecklingen går fort och tekniken i fastigheterna blir allt mer integrerad med IT. Vasakronan skapar nu en ny teknikorganisation byggd för att hantera förändring och utveckling.
Aktörer inom non retail har en allt större betydelse för det moderna köpcentrumet. Man bidrar till ökade besökstider, högre besökstal – men aktörerna har också en positiv påverkan på detaljhandelsförsäljningen. Det visar en ny rapport.