Konsumenter tolkar företags kommunikation kring hållbarhet som reklam. Detta kan öka förtroendet enligt ny undersökning.
Två av Sveriges största aktörer inom detaljhandeln lanserar nya tjänster. Båda ska hjälpa kunderna att göra hållbara val.
De traditionella shoppingkanalerna har kompletterats med nya. Detta är vägen till konsumentens hjärta i det nya landskapet.
”Vi gör jorden till vår enda aktieägare. Jag är helt seriös när det gäller att rädda den här planeten”, säger Yvon Chouinard, grundare av Patagonia.
Millennials ställer mest krav på arbetsgivare och visar engagemang i klimatfrågan. Men flest miljösmarta val gör en annan åldersgrupp.
Konsumenterna har fått nog – 94 procent anser att det görs för lite inom hållbarhet. Man förväntar sig att företag nu tar större ansvar och verkligen agerar.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
Millennials och Generation Z känner en djup oro för klimat och samhälle. Man förväntar sig ett förändrat beteende med fokus på ansvar.
Ingka Centres VD Cindy Andersen uppmanar till gemensamma ansträngningar och nytänkande. Detta för att värna om den allra största mötesplatsen.
En ny rapport kartlägger vilka faktorer som är mest avgörande vid ett köpbeslut. Här är det svenskarna menar är allra viktigast.